top of page
Writer's pictureDivadelný súbor NA SKOK

...a diváci prišli! Rok v NA SKOK a PREMIÉRY na rok 2024 - "Ako sme piesok a zemiaky vozili."

Updated: Jan 14

Drahí priaznivci divadla. Dovoľte nám, aby sme si zaspomínali na rok 2023. Premiéry, vystúpenia, súťaže, festivaly, NA SKOK – FEST, nové spolupráce a dokonca aj opereta!

 

Už druhý rok "na vandroch" - tento raz kvôli rekonštrukcii divadelnej sály - čo je v porovnaní s minulými rokmi prvým adekvátnym dôvodom, prečo nefungovať na domovskej scéne. Naším útočiskom sa na krátko stal kultúrny dom v Zborove. Sme veľmi vďační, že aj napriek sťaženým podmienkam na skúšanie môžeme hodnotiť túto sezónu ako najúspešnejšiu v sedemročnej histórii nášho divadla. (To píšeme asi každý rok, ale niečo na tom  bude.) Hoci sme začiatkom roka neboli vôbec nadšení z opakovaných problémov s priestormi a prekrývajúcimi sa nácvikmi kolektívov, podarilo sa nám situáciu ako deus ex machina vyriešiť. Aj keď to po predošlých vetách bude pôsobiť nereálne - počas tejto sezóny sme naštudovali dva nové činoherné tituly, operetu, odohrali 18 predstavení a na našu "motivačnú stenu" pribudlo 13 ocenení zahŕňajúcich kolektívne i individuálne výkony. Sústrediť sa na súťaže a festivaly sa určite oplatilo.


Dramaturgia nášho súboru je úzko spätá s osobnostným i technickým vývojom hercov a celého tímu. Na základe výsledkov doterajšej činnosti si dovolíme tvrdiť, že za posledné roky sa naši členovia značne posunuli vo všetkých zložkách hereckej práce i organizačných schopnostiach a zaslúžia si výzvy primerané ich javiskovým a manažérskym skúsenostiam. Medzi hercami sa vynímajú osobnosti, ktoré si zaslúžia aj sólové príležitosti.  V Anežkinom prípade nám už bola jasná téma, pretože sme dlhšie vedeli, že si chce zahrať monodrámu. Výzvou bolo nájdenie správneho textu, ktorý by ju rozvíjal, tak sa režisér spolu s hlavnou predstaviteľkou rozhodli vytvoriť autorský text za použitia princípu koláže. Táto inscenácia našim výtvarným dielňam veľmi zabrať nedala – stačilo kúpiť dvesto kíl piesku a vysypať ho na nepremokavú fóliu. Hlavná hrdinka v ňom za pomoci svetiel a parostroja pred očami divákov vytvára svoje vlastné mesto Utópia. Premiéru monodrámy HNIEZDO sme stihli tesne pred rekonštrukciou v marci. Skúškový proces bol síce s ohrievačom pri halogénke pod rizikom, že každým ďalším dňom môžu prísť robotníci – ale stihli sme a premiérou sme sa s divadelnou sálou rozlúčili na dlhých 9 mesiacov. Hniezdom sme sa prezentovali na celoslovenskej postupovej prehliadke FEDIM s výsledkami: okresné kolo v Bardejove – prvé miesto (priamy postup), krajské kolo v Levoči – prvé miesto (priamy postup), celoslovenská prehliadka v Tisovci – strieborné pásmo. V Gorazdovom Močenku získala cenu za najlepší herecký výkon a na Divadelných dňoch pod Slovenskou bránou v Tlmačoch vysoké hodnotenia. Na budúci rok ju čaká festival Aničky Jurkovičovej, festival Sám na javisku, Akademický Prešov, Palárikova Raková a tešíme sa aj na ďalšie organizované reprízy. 


Inscenácia Hniezdo na celoslovenskom kole FEDIM v Tisovci

 

Od premiéry Hniezda sme poctivo pracovali na uvedení novej hry, ktorú sme mali prihlásenú na celonárodnú prehliadku kresťanského divadla Gorazdov Močenok. Premiéra býva spravidla pred vycestovaním na festival. Neostávalo nám nič iné, ako sklopiť uši a držať krok. Začali sme hľadať možnosti ako plnohodnotne skúšať. Keďže na tvorbu predstavenia sú potrebné viaceré aspekty – nie len veľký priestor – rozhodili sme siete. Najbližšia a najviac požiadavkám zodpovedajúca scéna bola 10 kilometrov od poľskej hranice – v Zborove (ak sme sa chceli vyhnúť plateniu nájmu a cestovaniu za priestormi do Košíc). Za pár víkendových sústredení sme boli schopní postaviť základný tvar inscenácie.  Na festivale v Močenku sme MÁRIU STUART uvideli v predpremiére a Martin Bašista získal ocenenie za autentickú réžiu. Túto hru sme mali v šuplíku už dlhšie a s náležitým rešpektom sme na nej utierali prach so slovami: „Snáď raz, keď budeme veľkí.“ Potom prišiel moment, kedy sme po nej bez strachu siahli s vedomím – radšej mať obstojného Schillera ako nevyužitého Palárika alebo Camolettiho. Najväčšou výzvou je vždy hľadanie správnej, invenčnej interpretácie diela. To v tomto prípade nebol až taký problém. Naším výkladom naznačujeme podobnosti s vykonštruovanými politickými monster procesmi päťdesiatych rokov. Podobnosť medzi Máriou Stuart a napríklad Miladou Horákovou nie je iba v ich odsúdení na smrť. Obidve statočne hájili pravdu srdca, nezlomilo ich ani najkrutejšie mučenie a boli ochotné za ňu položiť aj vlastný život. Boj o moc je vždy aktuálna a nadčasová téma. Máme za to, že i v dnešnej celosvetovej sociálno-politickej situácii by sme sa mali zamýšľať nad tým, z čoho konflikty mocných pramenia a ako byť triezvo vnímajúcou spoločnosťou skúmajúcou nielen najväčšie taktické ťahy, ale i najmenšie zámery a názory. Taktiež chceme reflektovať i to, že keď sa hoci nestranný človek zapletie do pomyselnej rulety alebo je len v nesprávny čas na nesprávnom mieste - môže zo dňa na deň hoc ajbez stopy zmiznúť. Alebo ho odstránia ako Jána Kuciaka v roku 2018 – čo nie je zas tak dávno. (Pre tých, ktorí si myslia, že svet je už ružovkastý a nič podobné ako v stredoveku už nie je v móde.) Stačí predsa len to, aby sa viacerí zhodli, že biela je čierna a likvidačné prostriedky sa vždy nájdu. Jedným z našich cieľov je aj naučiť lokálneho diváka, že divadlo nie je iba „nedeľný špás“, smutné, či veselé, zobrazujúce niečo, čo je už dávno za nami. Naopak, vie byť veľmi komunikatívnym až poburujúcim prostriedkom -  ak sa riadime heslom, že má byť reflexiou spoločnosti. Je skôr absurdné, že si niektoré katastrofy svetových dejín musíme dookola pripomínať a aj tak sa nič nezmení. V budúcej sezóne sa práve Mária Stuart stane reprezentatívnou vzorkou našej práce. Máme v pláne prihlásiť ju na postupovú súťaž FEDIM, či iné hodnotiace prehliadky a festivaly počas roka.


Premiéra nscenácie Mária Stuart v Raslaviciach

 

Netreba zabudnúť na stálicu nášho repertoáru - inscenáciu TRI ŚESTRI. Za predošlé dva roky mala inscenácia  značný úspech, ocenenia z postupovej súťaže a reprezentovala nás na stom ročníku scénickej žatvy. Zdalo sa, že svoj vrchol tým má už za sebou, no opak bol pravdou. Začiatkom roka debutovala v postave Iriny Ema Bašistová a nahradila tak jej predošlú predstaviteľku. Svojimi skúsenosťami z Národného divadla Košice, kde debutovala ako tretí chlapec v opere W.A. Mozarta –  Čarovná flauta -  naskočila bez skúšok do aprílovej šnúry súťaží a vystúpení.  Inscenácia chytila nový dych a výsledkom sú ocenenia z festivalu Aničky Jurkovičovej v Novom Meste nad Váhom: cena za pozoruhodný ženský herecký výkon – Anežka Hudáčková, cena za dramaturgiu a réžiu - Martin Bašista. Na festivale Akademický Prešov sme získali cenu za režijný a dramaturgický koncept. Tretím festivalom v tom istom týždni bol 55.ročník Palárikovej Rakovej, z ktorého sme si odniesli:  1.miesto, cenu Kysuckej kultúrnej nadácie Bratislava na návrh poroty mladého diváka, cenu Martina Kolesára za réžiu - Martinovi Bašistovi, návrh na postup na festival DIDA Srbsko 2024 a návrh na postup na Scénickú Žatvu 2023 (Druhá nominácia pre inscenáciu).

Za tri roky má na konte 35 repríz vo všetkých kútoch Slovenska a v budúcej sezóne má ambíciu reprezentovať naše divadlo aj v zahraničí. Prvým zahraničným zájazdom bude už spomínaný súťažný festival DIDA v Srbsku. Na pláne sú aj vystúpenia v Prahe, Budapešti a Krakove. 

Inscenácia Tri śestri na festivale Palárikova Raková v Čadci

Počas celého roka prebiehali prípravy na ďalší ročník nášho divadelné festivalu.

Do poslednej chvíle sme verili, že sa kultúrny dom podarí včas zrekonštruovať. Sme veľmi vďační za dôveru nášho nového pána starostu, ktorý je ochotný s nami komunikovať o všetkých potrebách a vybavení našej domácej scény. Vďaka tandemu s obecným úradom sa nám podarilo si vzájomne pomôcť – čo by malo byť prirodzené - keďže sú to priestory, ktoré ako jedna zo zložiek aktívne využívame a ktoré dodávajú umeleckú hodnotu zážitkom z diel, ktoré v ňom interpretujeme. Neváhali sme, zobrali sme valčeky a štetce a začali maľovať, ušili sme nové šály a sufity, vymenili svetlá, oživili potenciál svetelného parku, čo sa spojilo s polročnou prácou zamestnancov obce, ktorí pomáhali pri čalúnení sedačiek a pár týždňovou výmenou kobercov. Výsledok plodnej spolupráce ste mohli vidieť od 16. do 19. novembra na treťom ročníku NA SKOK–FESTu. Počas štyroch dní ste mohli zažiť sedemnásť programových častí vrátane divadelného workshopu pre deti základnej školy, rozhovorov s  hercami, štyroch komédií, dvoch drám, jednej monodrámy, jednej veselohry, koncertu, výstavy, dvoch súťaží v scénickom čítaní a tanečného vystúpenia. Sme veľmi radi, že z roka na rok je vaša účasť na podujatí čoraz hojnejšia. V júni sme mali vystúpiť ako súčasť piatkového programu šarišských slávností piesní a tancov s inscenáciou Tri śestri, no pre povodne sa piatkový program zrušil. Poctu Helene Bělůnkovej sme tak vzdali až v rámci otvorenia tohto ročníka.  Zároveň s dokončovacími prácami divadelnej sály sme stihli dať finálnu podobu dráme Friedricha Schillera – Mária Stuart, ktorú sme uviedli v dlho očakávanej premiére na záver festivalu. V inscenácii debutoval Martin Bučko ml. ako nová posila hereckého ansámblu. 


Fotoreportáž z NA SKOK-FEST III.

Poslednou, treťou, premiéru v tomto roku bola opereta Imricha Kálmána - Grófka Marica. V novembri sme mali možnosť zúčastniť sa na medzinárodnom galakoncerte Opera Opereta Hont - Prestige International, kde sme spolupracovali so skvelými ľuďmi, medzinárodne uznávanými umelcami, Evou Katrákovou-Bodorovou, Jozefom Katrákom, Synfonickým orchestrom Dunakeszi z Budapešti a ďalšími umelcami zo Slovenska i zahraničia. V režijnom debute Martina Bašistu v operetnom žánri účinkovali členovia divadla - Tímea Bučková a Katarína Kmecová. Najbližšia repríza nás čaká 4. januára v Štúrove.


Fotoreportáž z Opera Opereta Hont - Prestige International


V novom roku nás čakajú dve premiéry. Jedna vo februári a druhá v novembri, no dovoľte nám, aby tituly zostali zatiaľ prekvapením. Prezradíme len, že do zbierky pribudne jedno z najznámejších diel Williama Shakespeara a  komédiu. Máte sa na čo tešiť.


Do pozornosti dávame aj dátumy 15.-17. NOVEMBER 2024. V tomto termíne sa môžete tešiť na ďalší ročník divadelného festivalu NA SKOK-FEST IV. Program bude, už tradične, publikovaný 1. OKTÓBRA 2024 spolu s predpredajom lístkov.

 

Zo srdca ďakujeme našim členom za pracovitosť a vytrvalosť. Ďalej všetkým, korí nás akýmkoľvek spôsobom podporovali. Prajeme pokojné prežitie vianočných sviatkov a šťastný nový rok.

 

Organizačná rada DS NA SKOK

110 views0 comments

Comments


bottom of page